مزیت به کارگیری شیر برقی

معرفی شیر برقی

شاید بهتر باشد به منظور آشنایی با شیر برقی رکسروت (Rexroth) یا سلونوئید ولو رکثروت نخست با مفهوم شیر برقی و ویژگی های آن آشنا شوید. شیر برقی که از آن تحت عنوان سلونوئید ولو نیز یاد می شود، وسیله ای است که وظیفه قطع و وصل جریان سیال موجود در درون لوله را بر عهده دارد. این کار با اعمال جریان برق صورت می پذیرد. سیال مورد نظر می تواند مایع یا گازی باشد.

شیر برقی بدنه ای فلزی داشته و دارای یک بوبین می باشد. حال شاید از خودتان بپرسید که بوبین چیست؟ بوبین سیم پیچی است که از خاصیت مغناطیسی فوق العاده زیادی برخوردار می باشد. تحریک کردن بوبین زمینه ای را فراهم می سازد که میدان مغناطیسی بزرگی پدید آید. جالب است بدانید که ورود نیرویی به پیستون یا آرمیچر می تواند موجب ایجاد تغییراتی بزرگ در این میدان گردد.

2 تایی بودن پورت های ورودی و خروجی یک شیر برقی به این منزله است که شیر مذکور تک حالته بوده و به صورت قطع یا وصل عمل می کند. این در حالی است که گاهی تعداد پورت های ورودی و خروجی یک شیر برقی 3 عدد می باشد. در چنین حالتی می توان گفت که شیر برقی موجود دو حالته یا سه راهه بوده و می تواند سیال را در دو مسیر مختلف هدایت نماید. جالب است بدانید که در چنین مواردی دو بوبین به کار گرفته می شود.

معرفی شیر برقی
معرفی شیر برقی
معرفی شیر برقی

نحوه عملکرد شیر برقی

به منظور درک عملکرد شیر برقی به تصویری که در ادامه آمده است، دقت کنید.

نحوه عملکرد شیر برقی
نحوه عملکرد شیر برقی
نحوه عملکرد شیر برقی

با توجه به آن چه در شکل بالا آمده است، هنگامی که فرمان به بوبین می رسد، کویل بوبین تحریک می گردد و در اثر این تحریک میدان مغناطیسی بزرگی به وجود می آید. میدان مغناطیسی مذکور زمینه ورود نیروی بزرگی به پیستون را فراهم ساخته و بدین ترتیب موجب بالا آمدن پیستون و فشرده شدن فنر می شود. این موضوع باعث باز شدن مسیر سیال و در نهایت عبور آن می شود.

در صورتی که ولتاژ ورودی به بوبین قطع گردد، میدان مغناطیسی ایجاد شده نیز از بین می رود. در نتیجه این کار فنر از حالت فشردگی خارج شده و پیستون را به حالت اولیه خود بر می گرداند. لازم است بدانید که جنس پیستون های به کار گرفته شده در این مکانیزم بسیار مرغوب بوده و از عبور سیال در شرایط عادی جلوگیری به عمل می آورد.

کاربرد شیر برقی

شیرهای برقی را در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می دهند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به صنایع رنگ و رزین سازی، تولید ماشین های لباسشویی خانگی، آبیاری اتوماتیک زمین های زراعی و… اشاره نمود. همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، این دسته از شیرها وظیفه کنترل وضعیت سیالات گوناگونی همچون گاز، آب، نفت و مواد شیمیایی گوناگون را بر عهده دارند، از همین رو بسیار کاربردی می باشند.

کاربرد شیر برقی
کاربرد شیر برقی
کاربرد شیر برقی

مزیت به کارگیری شیر برقی

شیرهای برقی همچون یک اپراتور عمل کرده و با باز و بسته شدن اتوماتیک وظیفه کنترل وضعیت سیال را به درستی انجام می دهند. سرعت بسیار بالا، قابلیت اطمینان فوق العاده زیاد، قطع و وصل شدن های سریع و مصرف کم جریان مهم ترین مزایای شیرهای برقی به شمار می آیند.

مزیت به کارگیری شیر برقی
مزیت به کارگیری شیر برقی
مزیت به کارگیری شیر برقی
آشنایی با شیر کنترل جهت
آشنایی با شیر کنترل جهت
آشنایی با شیر کنترل جهت

آشنایی با شیر کنترل جهت

شیر کنترل جهت که گاها آن را تحت عنوان شیر کنترل جهت هیدرولیک نیز اطلاق می کنند، شیری است که جهت سیال در سیستم هیدرولیک را معین می کند. لازم به ذکر است که این دسته از شیرها یک اسپول دارند. طراحی اسپول مذکور به گونه ای صورت پذیرفته است که با بدنه شیر آب بند می باشد. اسپول ها با توجه به نوع شیر تعدادی پورت دارند. این پورت ها بنا به نیاز از طریق حرکت اسپول باز شده و یا بسته می شوند.

انواع شیر کنترل جهت

شیرهای کنترل جهت را در سه دسته تقسیم بندی می کنند که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

شیر 2/2

این دسته از شیرها را غالبا به منظور باز و بسته کردن بخشی از سیستم به کار می گیرند. شیرهای مذکور وظیفه قطع و وصل در مدار هیدرولیک را بر عهده دارند. شیرهای کنترل جهت 2/2 را با توجه به مکانیزم عملکرد آن ها در دو دسته تقسیم بندی می کنند. دسته اول شیرهای کنترل جهت NC هستند که آن ها را حالت عادی بسته می نامند. دسته دوم نیز شیرهای کنترل NO می باشند. این دسته از شیرها را تحت عنوان حالت عادی باز نیز می شناسند.

شیر 2/3

شیرهای کنترل جهت 2/3، دسته ای از شیرهای کنترل جهتی هستند که 3 دهانه و 2 وضعیت دارند. این دسته از شیرهای کنترل جهت را غالبا به منظور تحریک سیلندرهای یک طرفه و یا انتخاب حرکت میان دو عملگر مورد استفاده قرار می دهند.

شیر 3/4

متداول ترین و کاربردی ترین شیرهای کنترل جهتی که در سیستم های هیدرولیکی موجود در صنایع گوناگون به کار گرفته می شود، شیر کنترل جهت 3/4 می باشد. این دسته از شیرها خود به انواع متعدد و متنوع دیگری تقسیم بندی می شوند. شیر کنترل جهت 3/4 وسط بسته، شیر کنترل جهت 3/4 وسط باز، شیر کنترل جهت 3/4 T بسته و شیر کنترل جهت 3/4 وسط شناور از مهم ترین انواع این دسته از شیرها محسوب می شوند.

انواع شیر کنترل جهت
انواع شیر کنترل جهت

انتخاب و خرید انواع شیر برقی رکسروت (Rexroth)

جهت خرید انواع شیر برقی رکسروت (Rexroth) با ما تماس بگیرید

معرفی شیر برقی رکسروت (Rexroth)

شیر برقی رکسروت یکی از با کیفیت ترین شیرهای برقی هیدرولیک می باشد. Rexroth solenoid valve ابزاری است که به منظور کنترل جریان عبور سیال در یک سیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. حال شاید از خودتان بپرسید سیستم هیدرولیک چگونه سیستمی است؟ چه ویژگی هایی دارد؟

آشنایی با سیستم هیدرولیک

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بحث هیدرولیک به دنیای امروز محدود نبوده و از پانصد سال پیش تاکنون توسط انسان به کار گرفته شده است. در سال 1650 میلادی دانشمندی فرانسوی به نام پاسکال به بیان اساسی ترین اصول هیدرولیک پرداخت. صد سال پس از پاسکال دانشمندی به نام دانیل برنولی ظهور کرده و قانون بقای انرژی در خط لوله را عنوان نمود.

جالب است بدانید که ساخت نخستین پرس هیدرولیک آبی به سال 1795میلای باز می گردد. پس از آن که روغن حاصل از نفت کشف شد، آن را به عنوان واسطه انتقال انرژی جایگزین آب کردند. به مرور زمان قطعات دقیق تری تولید شده و بدین ترتیب استفاده از آن ها موجب حل مشکلات آب بندی سیستم ها گردید. این پیشرفت ها زمینه ای را فراهم ساخت که سیستم های هیدرولیک به این درجه از مقبولیت دست پیدا کنند. سیستم های هیدرولیک که وظیفه کنترل و انتقال انرژی را بر عهده دارند، در صنایع گوناگونی نظیر صنایع فولاد سازی، ماشین های ابزار، پرس ها و قیچی ها و… به کار گرفته می شوند.

حرکت سیال نقشی بسیار قابل توجه در راه اندازی دستگاه دارد. این حرکت توسط یک تنظیم کننده جریانی نظیر شیر برقی رکسروت نقش خود را در سیستم ایفا می کند. لازم به ذکر است که سلونوئید ولو رکثروت دارای انواع گوناگونی می باشد.

رکسروت یکی از برترین برندهای ارائه دهنده شیرهای برقی می باشد. این برند زیر مجموعه شرکت بوش آلمان بوده که همواره آن را به عنوان یکی از سرشناس ترین و صاحب نام ترین بزرگان صنعت فناوری می شناسید. یکی از مهم ترین فعالیت های انجام شده به وسیله شرکت بزرگ رکسروت فعالیت در حوزه فناوری های هیدرولیک صنعتی می باشد.

رکسروت یکی از معتبرترین شرکت های موجود در سراسر دنیا است که همواره تلاش کرده است به روز ترین و بهترین تکنولوژی های موجود را در راستای تولید شیرهای برقی هیدرولیک مورد استفاده قرار دهد. در حالت کلی می توان شرکت رکسروت را یکی از بزرگ ترین و نامدارترین شرکت های فعال در زمینه تولید محصولاتی همچون انواع پمپ های هیدرولیکی، وسایل هیدرولیکی و نیز شیرهای برقی هیدرولیکی دانست.

محصولاتی که توسط شرکت رکسروت طراحی و تولید شده و به منظور مصرف در صنایع مختلف به بازار عرضه می گردند، از کیفیت و کارایی بسیاری برخوردار بوده و دوام و طول عمری منحصر به فرد دارند.

معرفی شیر برقی رکسروت (Rexroth)
معرفی شیر برقی رکسروت (Rexroth)
معرفی شیر برقی رکسروت (Rexroth)

شیر برقی کنترل جهت رکسروت

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، عملکرد این دسته از شیرها به طور مستقیم به نیروی برق که آن را سلونوئید می نامند، بستگی دارد. ایجاد نیروهای استاتیکی و دینامیکی در اثر وجود فشار و جریان در شیر زمینه ای را فراهم ساخته است که امکان استفاده از شیرهای کنترل جهت مستقیم تنها تا سایز 10 میسر باشد. لازم به ذکر است که در این محدوده توانی 120 لیتر در دقیقه ای و فشار کاری 350 بار موجود می باشد. غالبا در چنین شرایطی استفاده از شیرهای کنترل جهت سلونوئیدی رایج می باشد.

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که اگر صنایع نیازمند استفاده از شیرهای کنترل جهتی با سایز بزرگ تر باشند، باید چه کار کنند؟

در صورت نیاز به استفاده از شیرهای کنترل جهت دارای سایز بیشتر از 10، لازم است شیرهای کنترل جهت پیلوتی که آن ها را با نام شیرهای کنترل جهت الکتروهیدرولیکی می شناسند، به کار گرفته شوند.

شیر برقی کنترل جهت رکسروت
شیر برقی کنترل جهت رکسروت
شیر برقی کنترل جهت رکسروت

ویژگی های شیر کنترل جهت برقی رکسروت

Rexroth solenoid valve یکی از کاربردی ترین ابزارهای مورد استفاده در صنایع گوناگون می باشد. در صورت عدم وجود این شیر بخش های مهمی از صنایع مختلف بلاتکلیف باقی خواهد ماند. شیرهای کنترل جهت برقی رکسروت ضمن دارا بودن توان بسیار بالا و قابل توجه، در طراحی های مختلفی نظیر 3/4 ، 2/4 و 2/3 موجود می باشند.

از دیگر ویژگی های مهم شیر برقی رکسروت (Rexroth) می توان به طراحی های مختلف اسپول شیر یا فرمان های گوناگون، امکان چرخش 90 درجه ای بوبین موجود در ساختار شیر، سلونوئید AC و DC پین تر با قابلیت جداسازی از شیر و سایز بندی 6 و 10 اشاره نمود.

لازم به ذکر است که سایز 6 سلونوئید ولو رکثروت ابعادی 4/1 اینچی داشته، ماکزیمم فشار کاری آن 350 بار بوده و لیتراژ عبوری از آن 80 لیتر می باشد. این در حالی است که شیر برقی رکسروت سایز 10 دارای ماکزیمم فشار کاری 315 بار بوده و لیتراژ عبوری از آن 120 لیتر می باشد.

ویژگی های شیر کنترل جهت برقی رکسروت
ویژگی های شیر کنترل جهت برقی رکسروت
ویژگی های شیر کنترل جهت برقی رکسروت

آشنایی با انواع سلونوئید شیر برقی کنترل جهت

سلونوئید خشک

در سلونوئید خشک شیر برقی کنترل جهت فضای درون بوبین به طور کامل خشک بوده و هیچ گونه روغنی به آن دخول پیدا نمی کند. اصلی ترین دلیل این موضوع این است که ارتباط میان فضای دارای روغن با فضای بوبین با استفاده از یک اورینگ کاملا قطع شده است. از جمله مهم ترین معایب این دسته از سلونوئیدها می توان وجود اصطکاک میان پلانجر با اورینگ لاستیکی را نام برد. این موضوع در اثر گذشت زمان زمینه نشتی روغن را فراهم می سازد.

سلونوئید تر

در سلونوئیدهای تر روغن به فضای بوبین وارد می گردد. اما طراحی این سلونوئیدها به گونه ای است که از نشتی روغن به فضای بیرون جلوگیری به عمل می آورد. سوییچینگ راحت، میزان سایش پایین و افزایش طول دوره سرویس حائز اهمیت ترین مزایای این نوع از سلونوئیدها به شمار می آیند.

Rexroth solenoid valve که امروزه آن را با نام WE نیز می شناسند، یکی از کاربردی ترین انواع شیرهای کنترل جهتی است که استفاده از آن از زمان های گذشته تا کنون رایج بوده و هست. همان گونه که پش تر نیز اشاره کردیم، عملکرد این دسته از شیرهای کنترل جهت با استفاده از برق بوده و در ساخت آن ها از اسپول کمک گرفته شده است.

سلونوئید ولو رکثروت قادر است از طریق عبور و یا مسدود نمودن جریان به کنترل جریان روغن بپردازد. شیرهای کنترل جهتی که از آن ها نام می بریم، متشکل از اجزای گوناگونی مانند پوسته، یک یا دو سلونوئید، اسپول و یک یا دو عدد فنر که وظیفه برگرداندن اسپول را بر عهده دارند، هستند.

حال شاید این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که انتخاب این شیرها به چه عواملی بستگی دارد؟

این دسته از شیرها را که دارای ولتاژهای گوناگونی هستند، با در نظر گرفتن ولتاژ مصرفی بوبین انتخاب نموده و مورد استفاده قرار می دهند. لازم به ذکر است که ولتاژهای مصرفی 220 ولت و 24 ولت پر استفاده ترین ولتاژهای موجود در این زمینه هستند. گفتنی است که امکان استفاده از شیر برقی رکسروت در فشارهای 210 الی 350 بار میسر می باشد.

آشنایی با انواع سلونوئید شیر برقی کنترل جهت
آشنایی با انواع سلونوئید شیر برقی کنترل جهت
آشنایی با انواع سلونوئید شیر برقی کنترل جهت

انتخاب و خرید شیر برقی کنترل جهت رکسروت

جهت خرید انواع شیر برقی کنترل جهت رکسروت با ما تماس بگیرید

نحوه عملکرد سلونوئید ولو رکثروت

Rexroth solenoid valve را در برندهای مختلفی در بازار مشاهده می کنید. این دسته از شیرها دارای قطعه ای متحرک نظیر پاپت هستند. این قطعه با حرکت و تکیه بر نشیمنگاه زمینه ای را فراهم می سازد که شیر باز شده و یا بسته شود. جالب است بدانید که مکانیزم عملکرد این شیر شباهت بسیاری به مکانیزم موتور خودرو داشته و تعداد پاپت های آن تابع عملکرد شیر می باشد.

جالب است بدانید که سلونوئید ولو رکثروت به اشکال گوناگونی تحریک می شود. هر کدام از این شیرها را به منظور انجام عملکرد خاصی مورد استفاده قرار می دهند. جالب تر این که در برخی مواقع سلونوئید ولو رکثروت را در محیط های انفجاری مورد استفاده قرار می دهند. چرا که در این شرایط استفاده از سلونوئید ولو رکثروت شامل بوبین امکان پذیر نبوده و لازم است شیرهای هیدرولیک کنترل جهت رکسروتی را مورد استفاده قرار داد که با استفاده از تحریک روغن یا هوا کار می کنند.

نحوه عملکرد سلونوئید ولو رکثروت
نحوه عملکرد سلونوئید ولو رکثروت
نحوه عملکرد سلونوئید ولو رکثروت

نکات حائز اهمیت در خرید سلونوئید ولو رکثروت

به منظور انتخاب شیر برقی کنترل جهت رکسروت لازم است در حین خرید نکاتی را مد نظر داشته باشید. برای مثال لازم است پیش از خرید نسبت به تعیین حجم سیال عبوری از شیر کنترل جهت اقدام نموده و در زمان خرید شیر دارای سایز مناسب را خریداری نمایید. همچنین لازم است به تعیین فشار کاری شیر کنترل جهت یا به عبارت دیگر فشار دائم و فشار لحظه ای آن پرداخته و بدین ترتیب انتخابی مناسب را تجربه کنید.

تعیین ولتاژ بوبین و ارسال فرمان به شیر برقی Rexroth و نیز مشخص کردن عملکرد و فرمان شیر برقی به در نظر گرفتن منطق کاری آن از دیگر نکاتی است که باید در زمان خرید شیر برقی (رکسروت) Rexroth مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

نکات حائز اهمیت در خرید سلونوئید ولو رکثروت
نکات حائز اهمیت در خرید سلونوئید ولو رکثروت
نکات حائز اهمیت در خرید سلونوئید ولو رکثروت

انتخاب و خرید ترانسمیتر دما روزمونت

جهت خرید انواع ترانسمیتر دما روزمونت با ما تماس بگیرید

قیمت شیر برقی رکسروت

همان گونه که می دانید، در دنیای امروز نوسان لحظه ای و چشمگیری بر بازار ارز سایه انداخته است. بی شک در حضور چنین نوساناتی امکان تعیین قیمت شیر برقی کنترل جهت رکسروت امکان پذیر نمی باشد.

قیمت شیر برقی رکسروت
قیمت شیر برقی رکسروت
قیمت شیر برقی رکسروت

پرسش و پاسخ در مورد شیر برقی رکسروت (Rexroth)

شیر برقی که از آن تحت عنوان سلونوئید ولو نیز یاد می شود، وسیله ای است که وظیفه قطع و وصل جریان سیال موجود در درون لوله را بر عهده دارد. این کار با اعمال جریان برق صورت می پذیرد. سیال مورد نظر می تواند مایع یا گازی باشد.

شیر برقی بدنه ای فلزی داشته و دارای یک بوبین می باشد. حال شاید از خودتان بپرسید که بوبین چیست؟ بوبین سیم پیچی است که از خاصیت مغناطیسی فوق العاده زیادی برخوردار می باشد. تحریک کردن بوبین زمینه ای را فراهم می سازد که میدان مغناطیسی بزرگی پدید آید. جالب است بدانید که ورود نیرویی به پیستون یا آرمیچر می تواند موجب ایجاد تغییراتی بزرگ در این میدان گردد.

شیر برقی کنترل جهت رکسروت که گاها آن را تحت عنوان شیر کنترل جهت هیدرولیک نیز اطلاق می کنند، شیری است که جهت سیال در سیستم هیدرولیک را معین می کند. لازم به ذکر است که این دسته از شیرها یک اسپول دارند. طراحی اسپول مذکور به گونه ای صورت پذیرفته است که با بدنه شیر آب بند می باشد. اسپول ها با توجه به نوع شیر تعدادی پورت دارند. این پورت ها بنا به نیاز از طریق حرکت اسپول باز شده و یا بسته می شوند.

شیر برقی رکسروت (Rexroth) یکی از با کیفیت ترین شیرهای برقی هیدرولیک می باشد. شیر برقی رکسروت ابزاری است که به منظور کنترل جریان عبور سیال در یک سیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این دسته از شیرها به طور مستقیم به نیروی برق که آن را سلونوئید می نامند، بستگی دارد. ایجاد نیروهای استاتیکی و دینامیکی در اثر وجود فشار و جریان در شیر زمینه ای را فراهم ساخته است که امکان استفاده از شیرهای کنترل جهت مستقیم تنها تا سایز 10 میسر باشد. لازم به ذکر است که در این محدوده توانی 120 لیتر در دقیقه ای و فشار کاری 350 بار موجود می باشد. غالبا در چنین شرایطی استفاده از شیرهای کنترل جهت سلونوئیدی رایج می باشد.

شیر برقی رکسروت یکی از کاربردی ترین ابزارهای مورد استفاده در صنایع گوناگون می باشد. در صورت عدم وجود این شیر بخش های مهمی از صنایع مختلف بلاتکلیف باقی خواهد ماند. شیرهای کنترل جهت برقی رکسروت ضمن دارا بودن توان بسیار بالا و قابل توجه، در طراحی های مختلفی نظیر 3/4 ، 2/4 و 2/3 موجود می باشند.

از دیگر ویژگی های مهم شیر برقی رکسروت می توان به طراحی های مختلف اسپول شیر یا فرمان های گوناگون، امکان چرخش 90 درجه ای بوبین موجود در ساختار شیر، سلونوئید AC و DC پین تر با قابلیت جداسازی از شیر و سایز بندی 6 و 10 اشاره نمود.

شیر برقی رکسروت را در برندهای مختلفی در بازار مشاهده می کنید. این دسته از شیرها دارای قطعه ای متحرک نظیر پاپت هستند. این قطعه با حرکت و تکیه بر نشیمنگاه زمینه ای را فراهم می سازد که شیر باز شده و یا بسته شود. جالب است بدانید که مکانیزم عملکرد این شیر شباهت بسیاری به مکانیزم موتور خودرو داشته و تعداد پاپت های آن تابع عملکرد شیر می باشد.

به منظور انتخاب شیر برقی کنترل جهت رکسروت لازم است در حین خرید نکاتی را مد نظر داشته باشید. برای مثال لازم است پیش از خرید نسبت به تعیین حجم سیال عبوری از شیر کنترل جهت اقدام نموده و در زمان خرید شیر دارای سایز مناسب را خریداری نمایید. همچنین لازم است به تعیین فشار کاری شیر کنترل جهت یا به عبارت دیگر فشار دائم و فشار لحظه ای آن پرداخته و بدین ترتیب انتخابی مناسب را تجربه کنید.

تعیین ولتاژ بوبین و ارسال فرمان به شیر برقی Rexroth و نیز مشخص کردن عملکرد و فرمان شیر برقی به در نظر گرفتن منطق کاری آن از دیگر نکاتی است که باید در زمان خرید سلونوئید ولو رکثروت مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

اشتراک مقاله در شبکه های اجتماعی